Fiscale voordelen van een tuinkantoor

Hybride werken is steeds meer de norm geworden. Ook ondernemers, ZZP’ers, fysiotherapeuten en psychiaters kiezen ervoor om te gaan werken vanuit een tuinkantoor of zelfstandige werkruimte in de tuin.
Wanneer uw werkruimte een zelfstandige werkruimte is, die duidelijk te onderscheiden is ten opzichte van uw woning en wanneer u die ruimte intensief gebruikt voor inkomen. Kunt u aanspraak maken op kostenaftrek.

Een zelfstandige werkruimte moet aan de volgende eisen voldoen:

  • Uw tuinkantoor, praktijkruimte of werkruimte moet een eigen ingang of opgang hebben.
  • De werkruimte heeft sanitaire voorzieningen.
  • U zou de werkruimte kunnen verhuren aan een derde.

Deze eisen laten duidelijk zien dat een werkruimte in uw woning niet in aanmerking komt voor kostenaftrek.

Wat houdt kostenaftrek in?

Kostenaftrek houdt in dat u directe kosten voor het gebruik van de werkruimte kunt aftrekken van de winst. Voordat de inkomstenbelasting wordt berekend. Voorbeeld van kosten die u mogelijk kunt aftrekken zijn huur, gas, water en elektra, afschrijving op meubilair en apparatuur. Door kosten van uw winst af te trekken betaald u minder inkomstenbelasting.

Welke kosten zijn aftrekbaar?

Als uw werkruimte aan de juiste eisen voldoet zijn veel ondernemerskosten 100% aftrekbaar. Dat maakt een tuinkantoor fiscaal aantrekkelijk. Hierbij een opsomming van kosten die aftrekbaar zijn:

  • Afschrijving op uw werkruimte.
  • U kunt BTW aftrekken van de kosten voor uw tuinkantoor of werkruimte.
  • Kosten voor internet en telefonie
  • Afschrijving op meubilair en apparatuur

Een tuinkantoor met toilet en eigen watervoorziening

Om gebruik te kunnen maken van de fiscale voordelen van een tuinkantoor moet uw tuinkantoor als los gebouw op uw erf staan. En moet het gebouw eigen sanitaire voorzieningen hebben met een eigen wateraansluiting. Dit vereist het nodige grondwerk. Wij helpen u graag met het op maat ontwerpen en bouwen van een tuinkantoor of werkruimte met praktijkruimte die aan alle eisen voldoet.

Naast de mogelijkheid voor kostenaftrek kan het ook zijn dat u een vergunning nodig hebt voor het plaatsen van een tuinkantoor op uw erf. Meer informatie daarover kunt u lezen in ons blog over het vergunningsvrij bouwen van een tuinkantoor. U kunt ook zelf controleren of er een vergunning nodig is via: omgevingswet.overheid.nl/checken

De informatie in dit artikel is geschreven op basis van informatie vertrekt door de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/werkruimte_in_de_woning.

Twijfelt u of u in aanmerking komt voor kostenaftrek? Neemt u dan contact op met de belastingdienst of schakel een professional in.